Agressie: Vanuit eigen ervaring naar effectieve training
In mijn carrière kwam ik al vroeg in aanraking met agressie. Ik heb door vallen en opstaan geleerd hoe ik ermee om moest gaan. Achteraf gezien had ik graag eerder geweten wat ik nu weet. Ik ontdekte namelijk dat zo’n 90% van de escalaties waar ik bij betrokken was, mede door mijn eigen gedrag ontstond. Deze openbaring leerde me een cruciale les: ik had veel meer invloed op de ander door mijn eigen gedrag aan te passen, dan door te proberen de ander te veranderen.
Deze inzichten inspireerden me om me dieper in het thema agressie te verdiepen. Ik besloot me op te leiden tot agressietrainer, eerst intern bij mijn werkgever, en later behaalde ik naast diverse opleidingen ook een ISO-certificaat.
Agressie is overal, en in al mijn trainingen merken we dat we er veel vaker mee te maken krijgen dan we in eerste instantie denken. Onze normen zijn de afgelopen jaren vervaagd; we laten steeds meer toe en begrenzen te laat.
Als trainer vind ik het essentieel dat we stilstaan bij onszelf: wat vinden wij normaal en hoe komen we voor onszelf op? Uiteindelijk zijn wij zelf het allerbelangrijkst.
In mijn trainingen neem ik je mee in een proces. We onderzoeken wat agressie is en wat het met jou doet, en hoe je je hiertegen wapent. Eerst kijken we naar onszelf, daarna richten we ons op hoe we invloed kunnen uitoefenen op de ander. Dit doen we door agressie te leren herkennen en te begrijpen welke vorm er wordt geuit, waarna we met de geleerde technieken de verschillende vormen van agressie de-escaleren.
De veiligheid van jou als professional staat centraal. Mijn trainingen zijn interactief en vinden altijd plaats in samenwerking met een trainingsacteur. Elke training is maatwerk, waarbij de deelnemer centraal staat en we ons focussen op hun specifieke leerbehoeften. Zo maken we de theorie heel persoonlijk en direct toepasbaar.
In een agressie training komen de volgende thema’s voor:
- Wat is agressie?
- Agressie piramide
- Vechten, vluchten, vriezen
- spanning controle
- 3 agressie vormen (frustratie, witte boorden en grof)
- de-escalatie methoden
- herkennen en oefenen
- casuïstiek
- Veilig werken
- Nazorg
